Toimitiloissa kannattaa panostaa sekä toimivuuteen että tunnelmaan
Toimitilojen suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa ja osallistaa työntekijöitä. Huolella mietityt, viihtyisät ja toimivat tilat tukevat niin liiketoimintaa kuin henkilöstön hyvinvointia.
Toimitilojen kehityskaari on kulkenut viimeisen 30 vuoden aikana huonetoimistoista avokonttoreihin ja lopulta monitilaratkaisuihin. Nykyinen mieltymys monitilatoimistoihin perustuu pitkälti siihen, että erilaisista tilavyöhykkeistä koostuva tila on muuntojoustava ja tehokas.
”Monitilatoimisto tukee yrityksen liiketoimintaa, kun työnteko tapahtuu kulloinkin juuri sille parhaiten sopivassa tilassa. Käytännössä monitilatoimisto voi kuitenkin olla mitä vain, myös yhdistelmä huonetoimistoja ja avotilaa”, toteaa kiinteistökehitykseen erikoistuneen konsulttiyhtiö Reforman osakas, arkkitehti Jani Wuorimaa.
Wuorimaan mukaan toimitilojen suunnittelussa trendejä tärkeämpää on keskittyä yrityksen toimintaan sekä henkilöstön tarpeisiin ja toiveisiin.
”Tilasuunnittelua tulisi ensisijaisesti ohjata yrityksen oma toiminta: halutaanko nimetyt työpisteet vai niin kutsutut hot deskit, millaisia puhelin-, vetäytymis- ja ryhmähuoneita tarvitaan ja millaisia kohtaamisia asiakkaiden kanssa tai henkilöstön välillä haetaan. Näiden pohtimiseen käytetään usein liian vähän aikaa.”
Piispanportti 10 tarjoaa loistopuitteet omannäköisille tiloille
Reforma toimii kiinteistökehityskonsulttina ja projektinjohtajana Piispanportti 10:n kehityshankkeessa, jossa 1988 valmistuneesta seitsenkerroksisesta pääkonttorikiinteistöstä kunnostetaan moderni toimistotalo. Ensimmäisten tilojen on tarkoitus valmistua vuoden 2021 alussa.
”Piispanportti 10 tarjoaa poikkeuksellisen hyvän pohjan erilaisille ratkaisuille, sillä tilakuoreen pystyy rakentamaan oikeastaan millaisen toimiston tahansa. Omistaja on lisäksi valmis toteuttamaan tilat betonipinnalta, mikä jättää paljon tilaa vuokralaisen visiolle”, Wuorimaa huomauttaa.
Tilasuunnittelua helpottamaan Reforma on laatinut kerroksista visualisointikuvia ja 3D-kuvia, joiden avulla yritysten on helppo hahmottaa tilan mahdollisuudet. Sisustuksen ja tunnelman suunnittelua tukevat kolme erilaista konseptia – Black, Industrial ja Cosy – käytettäväksi sellaisenaan tai inspiraation pohjana.
”Black edustaa modernia ja minimalistista toimistosisustustyyliä, johon kuuluu mustat keittiökalusteet, mustat ovet, tummat lattiat ja runsas lasin käyttö toimistotiloissa. Musta on nyt pinnalla myös asuntopuolella, esimerkiksi keittiöissä”, Wuorimaa vinkkaa.
”Industrial on rouheampi tyylisuunta, johon liittyy viimeistelemättömät betonipinnat, näkyviin jäävä talotekniikka ja loft-henkisyys. Viime aikojen suosituin yhdistelmä on ollut jotain Blackin ja Industrialin väliltä.”
Konsepteja voi, ja kannattaakin, yhdistellä yrityksen oman tyylin mukaisesti.
”Kannattaa miettiä, mikä on lähinnä yrityksen imagoa. Konsepteja voi lähteä myös vapaasti yhdistelemään: valita esimerkiksi lämpimän sävyisen lattian mustien seinien pariksi. Henkilöstö kannattaa osallistaa suunnitteluun ja tunnustella, millaista fiilistä toimistolle halutaan. Kannustamme ehdottomasti yrityksen sisäiseen dialogiin”, Wuorimaa toteaa.
Toimitilojen personointi vahvistaa brändikokemusta
Jos yrityksen oman tyylin haluaa viedä vielä pidemmälle, kannattaa tilasuunnittelussa huomioida brändielementit. Yhtenäinen kokemus vahvistaa brändimielilikuvaa sekä henkilöstön että asiakkaiden keskuudessa.
”Yleisin tapa on tehdä esimerkiksi aulaan tai oleskelutilaan brändiseinä, jossa on näkyvästi esillä yrityksen tunnusvärit ja logo. Brändivärejä voi käyttää myös kalusteissa, matoissa ja erilaisissa teippauksissa.”
Yrityksen identiteettiä voi lisäksi tuoda esiin materiaalivalinnoilla ja rekvisiitalla.
”Eräällä rakennusalan tarvikkeita myyvällä yrityksellä oli tiloissaan muun muassa putkia katossa, betonipintoja näkyvissä ja pora kiinni seinässä. Ei jäänyt epäselväksi, minkä asioiden ympärillä liiketoiminta pyörii”, Wuorimaa kertoo.
”Tilat ovat tärkeä elementti yrityksen imagon sekä asiakas- ja työntekijäkokemuksen rakentamisessa. Brändättyjen tilojen merkitys korostuu etenkin myyntiorganisaatioissa, joissa hyvin toteutetut tilat tuovat parhaassa tapauksessa draivia tekemiseen ja ovat työntekijöille ilon ja ylpeyden aihe.”
Kiinnostuitko Piispanportti 10:n tiloista? Kysy lisää vuokrauspäällikkö Esa Käkelältä, esa.kakela@eabgroup.fi, p. 050 550 7834