Työ muuttuu, mutta inhimillisen kohtaamisen tarve pysyy
Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston uudet tilat Piispanportti 10:ssä tukevat entistä paremmin asiakaslähtöistä palvelua ja työntekijöiden välistä vuorovaikutusta.
Syksystä 2021 lähtien Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston nykyiset palvelut Espoon Leppävaarassa hajautetaan kahteen eri paikkaan: kauppakeskus Selloon sekä Matinkylässä loistopaikalla sijaitsevaan Piispanportti 10:een.
– Uusissa tiloissa tärkeimpiä asioita ovat toiminnallisuus, joustavuus, asiakaslähtöisyys ja helppo sijainti Länsiväylän varrella. Piispanportti 10 on lähellä Matinkylän metroasemaa, mikä on kätevää sekä asiakkaiden että henkilöstön kannalta, toteaa Uudenmaan TE-toimiston palvelujohtaja Mika Salo.
Piispanportissa asiakaspalvelutilat sijoittuvat kiinteistön ensimmäiseen kerrokseen, ja toiseen kerrokseen perustetaan TE-toimiston virkailijoille tarkoitettua työskentelytilaa. Yhteensä asiakaspalvelu- ja toimitilaa on 1 200 neliötä.
– Tiloissa on kiinnitetty huomiota myös tietoturvaan, terveellisyyteen sekä asiakkaiden ja henkilöstön hyvinvointia tukeviin seikkoihin, kuten sisäilman laatuun ja materiaaliratkaisuihin. Tilat saneerataan käytännössä uutta vastaaviksi toiveidemme mukaisesti, Salo kertoo.
TE-toimiston arjessa korostuu monikanavaisuus.
Piispanportti 10:n asiakaspalvelutilaan tulee TE-toimiston vastuuasiantuntijan kautta varattavia huoneita henkilökohtaista neuvontaa varten. Aulapalvelu ottaa lisäksi asiakkaita vastaan ilman erillistä ajanvarausta.
– Tarjoamme neuvontaa monikanavaisesti: kasvokkain, puhelimitse, asiointipalveluiden ja Teamsin välityksellä. Aulapalvelumme on avoinna välttämättömään henkilöasiointiin myös korona-aikana. Meille voi tulla esimerkiksi skannaamaan asiakirjoja kokoontumisrajoitukset ja turvavälit huomioiden, Salo kertoo.
– Monitilakonsepti mahdollistaa joustavan työskentelytavan: asiakaspalvelutilojen lisäksi meille tulee hiljaisen työn alue, keskusteluun tarkoitettua avotilaa, kokousalue, puhelinpisteitä ja kahvila, jossa voi myös työskennellä. Avotiloissa kommunikointi helpottuu ja vuorovaikutus lisääntyy, joskin uudentyyppisten tilojen käyttö vaatii selkeän ohjeistuksen ja yhteiset pelisäännöt, Salo puntaroi.
Inhimillisellä toimialalla koneäly ei korvaa kohtaamisia
Työ- ja elinkeinotoimiston asiantuntijoiden työ on muuttunut vuosien varrella moniulotteisemmaksi uusien palvelukanavien myötä. Myös työmarkkinat ovat muuttuneet merkittävästi Salon parikymmenvuotisen uran aikana.
”Inhimillisellä toimialalla kohtaamisen tarve ei katoa. Sitä varten tarvitaan hyviä tiloja.”
Mika Salo, palvelujohtaja, Uudenmaan TE-toimisto
– Työmarkkinoiden vaatimukset ovat polarisoituneet. Avustavat tehtävät ovat pitkälti poistuneet, ja nyt tarvitaan kovaa osaamista. Tämä asettaa omat haasteensa myös meille, ja edellyttää jatkuvaa henkilöstön ammattitaidon kehittämistä, Salo pohtii.
Kun aiemmin asiakkaita palveltiin puhelimitse tai kasvotusten, on digitalisaatio tuonut uusia keinoja työnhakijoiden ja työnantajien yhdistämiseen. Aidon kohtaamisen merkitys ei kuitenkaan ole kadonnut.
– Kasvokkain tapahtuvan neuvonnan tarve on edelleen vahva, eikä tule katoamaan koneälyn tai automatiikan myötä. Vaikka tarjolla on kasvava määrä uudenlaisia palvelumuotoja, olemme pohjimmiltaan inhimillinen toimiala, jonka ytimessä ovat yksilölliset, ratkaisukeskeiset ja humaanit toimintatavat.