Vetovoimaisia toimitiloja tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa
Kun työkulttuuri on muutoksessa, on tilojenkin muututtava. Älykkäät järjestelmät, hyvinvointia tukevat palvelut ja vastuullisuus ovat modernin työympäristön tunnusmerkkejä.
Koko maailmaa ravisteleva pandemia on muuttanut työnteon tapoja meillä ja maailmalla – muistatko vielä, millainen työtuoli tai taukohuone toimistolla odottaa? Koronakriisin hellittäessä yrityksen toimitiloja katsotaan uusin silmin: viihtyisät yhteistilat, ergonominen työympäristö ja työhyvinvointia tukevat palvelut ovat pitkän eristyksen jälkeen tärkeämpiä kuin koskaan. Tilojen odotetaan palvelevan entistä paremmin työntekijöitä ja työn tekemisen erilaisia muotoja.
”Hyvien palvelujen ja yhteisöllisyyden tarve ei katoa, vaikka työnteon tavat ja ympäröivät olosuhteet muuttuvat”, pohtii vuokrauspäällikkö Esa Käkelä Elite Alfred Bergiltä.
”Ihminen on luonteeltaan laumaeläin. Työyhteisö ja kohtaamisia tukevat tilat ovat tärkeitä myös tulevaisuudessa. Tästä kertoo muun muassa jo ennen pandemiaa kasvanut co-working-tilojen suosio; vaikka työtä tehdään periaatteessa yksin, halutaan samalla kuulua yhteisöön”, lisää Elite Alfred Bergin toimitilasijoitusten salkunhoitaja Harri Palosaari.
Älykkäät järjestelmät tehostavat työskentelyä
Työn tekemisen muuttuessa joustavammaksi myös työympäristöltä kaivataan muuntautumiskykyä. Toimistolla käytetty aika halutaan käyttää tehokkaasti hyödyksi.
”Työpiste- ja olosuhdeantureilla varustetuissa tiloissa voidaan seurata reaaliaikaisesti henkilömääriä eri alueilla, ohjata valaistusta, lämmitystä ja ilmanvaihtoa sekä kertoa käyttäjille vapaat neuvottelutilat, tulostimet ja parkkipaikat. Antureita seuraamalla voidaan myös vähentää energiankulutusta henkilömäärien vaihdellessa”, Palosaari toteaa.
Älykkäät toimitilat ovat yhä useamman vuokralaisen toivelistalla. Tämä on huomioitu myös Piispanportti 10:n kunnostushankkeessa.
”Kiinteistö tuottaa paljon tietoa, jota kannattaa hyödyntää. Voimme tarpeen mukaan toteuttaa vuokralaiselle älykkäitä järjestelmiä ja ratkaisuja, jotka tukevat tilojen optimaalista käyttöä ja tiedolla johtamista laajemminkin”, Palosaari vinkkaa.
Vastuullisuutta painottava kunnostushanke tuo lisää elinkaarta
Kunnostuksen myötä vuonna 1988 pääkonttorikiinteistöksi valmistunut Piispanportti 10 tulee tiloiltaan ja talotekniikaltaan vastaamaan täysin nykyaikaisen toimistotilan vaatimuksia. Kunnostushankkeen yhteydessä kiinteistö saa BREEAM-ympäristösertifikaatin.
”Energiatehokkuus tulee parantumaan peruskorjauksessa merkittävästi. Suurimmat säästöt saadaan ilmanvaihtokoneiden modernisoinneista ja lämmön talteenoton kautta. Uudet valot ovat pääsääntöisesti ledejä, joissa on älykäs ohjausjärjestelmä. Olemme tutkineet myös aurinkosähkön soveltuvuutta kohteeseen sekä vaihtoehtoisia lämmitysjärjestelmiä”, Harri Palosaari kertoo.
Vastuullisuus on jo peruskriteeri toimitiloille etenkin suurten, kansainvälisten toimijoiden kohdalla.
”Kyllä se on asia, johon myös me vuokranantajana haluamme sitoutua. Rahastoillamme on omat vastuullisuusohjelmansa, ja olemme sitoutuneet muun muassa YK:n vastuullisen sijoittamisen periaatteisiin sekä Motivan energiatehokkuussopimukseen vuosille 2017–2025.”
Vastuullinen, ympäristönäkökohdat huomioiva kunnostushanke on kauaskantoinen ja kestävä ratkaisu, joka tuo hyvälle paikalle rakennetulle kiinteistölle rutkasti lisää käyttöikää.
”Piispanportti 10:llä on vielä runsaasti elinkaarta edessä. Talo on aikoinaan tehty ammattitaitoisesti ja isolla rahalla, graniittia ja kuparia säästelemättä. Rakennusrunko ja julkisivu ovat yhä hyvässä kunnossa. Nyt on aika modernisoida talo ja saada siitä nykyaikainen ja energiatehokas kiinteistö, jossa ilo työskennellä”, Palosaari lupaa.
Kiinnostuitko Piispanportti 10:n tiloista? Kysy lisää vuokrauspäällikkö Esa Käkelältä, esa.kakela@eabgroup.fi, p. 050 550 7834